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dc.creatorReboledo Ruiz Diaz, Natalia
dc.date2022-08-17
dc.date.accessioned2024-08-02T01:28:30Z
dc.date.available2024-08-02T01:28:30Z
dc.identifierhttps://ramer.ar/revista/index.php/ramer/article/view/148
dc.identifier10.5281/zenodo.6676682
dc.identifier.urihttps://suquia.ffyh.unc.edu.ar/handle/suquia/175823
dc.descriptionIn this article we analyze the construction of some representations of the sky made by Pilagás (Guaycurú) thatinhabit the center of the province of Formosa, Argentina. Based both on data collected in the field and the availableinformation in ethnographic literature, we specifically study the current configuration of the figure of Ỹʾaxáinaʾdi,identified in western astronomy with Orion’s Belt. The analysis of this asterism, which has acquired an essential rolein current stories about the sky, leads us to investigate the cultural influence of another celestial representation:Dapichiʾ (linked with the Pleiades). We review the meaningful connection of these figures with the Pilagá annual cycleand the subsistence practices. The events linked to the occupation of the Chaco region (military advance, the ChacoWar and the establishment of Anglican missions and labor centers) has substantially modified the lifestyle of nativegroups such as the Pilagá. In this paper, therefore, we describe and analyze some of the changes in the local meansof subsistence induced by these historical processes, as well as their impact on the current representation of Dapichiʾand Ỹʾaxáinaʾdi.en-US
dc.descriptionEn este artículo analizamos la construcción de algunas representaciones celestes que realizan los grupos pilagás(Guaycurú) ubicados en el centro de la provincia de Formosa, Argentina. A partir de lo recabado en el terreno y lodocumentado en la literatura etnográfica, estudiamos puntualmente la configuración actual de la figura de Ỹʾaxáinaʾdi,identificada en la astronomía occidental con el Cinturón de Orión. El análisis de este asterismo, que adquirió un papelcentral en los relatos actuales sobre el cielo, nos lleva a su vez a indagar sobre otra representación celeste, Dapichiʾ(ligado a su vez con las Pléyades). Revisamos entonces la relación significativa de estas figuras con el ciclo anualpilagá y sus prácticas de subsistencia. En efecto, los sucesos vinculados con la ocupación de la región chaqueña (lasincursiones militares, la Guerra del Chaco y el establecimiento de las misiones anglicanas y los centros de trabajoasalariado) modificaron sustancialmente el modo de vida de estos grupos, y en este trabajo analizamos por tanto lamanera en que esos cambios históricos han incidido en las representaciones actuales de Dapichiʾ y Ỹʾaxáinaʾdi.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherMuseo de Antropología de Entre Ríoses-ES
dc.relationhttps://ramer.ar/revista/index.php/ramer/article/view/148/117
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceRevista del Museo de Antropología de Entre Ríos; Volumen 6 Número 2; 70-78en-US
dc.sourceRevista de Antropología del Museo de Entre Ríos; Volumen 6 Número 2; 70-78es-ES
dc.source2347-033X
dc.subjectGran Chacoes-ES
dc.subjectPilagáses-ES
dc.subjectCinturón de Oriónes-ES
dc.subjectPléyadeses-ES
dc.titleLa llegada de Ỹʾaxáinaʾdi. Apuntes sobre algunas representaciones celestes de los Pilagáses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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