dc.creator | Vitale, Juan Pablo | |
dc.date | 2022-08-17 | |
dc.date.accessioned | 2024-08-02T01:28:30Z | |
dc.date.available | 2024-08-02T01:28:30Z | |
dc.identifier | https://ramer.ar/revista/index.php/ramer/article/view/145 | |
dc.identifier | 10.5281/zenodo.6676543 | |
dc.identifier.uri | https://suquia.ffyh.unc.edu.ar/handle/suquia/175821 | |
dc.description | Millions of Africans were brought to America as slave labor between the 16th and 19th centuries. One of theforms of resistance on the part of the slaves was to form autonomous communities that in Brazil were known asquilombos. After slavery was abolished in 1888, this concept disappeared from legal texts until 1988, the year inwhich the Brazilian Constitution recognized land ownership by the remaining quilombo communities. In 2002, theSilva family, a black community located in Três Figueiras, the most valued neighborhood in Porto Alegre, recognizeditself as a quilombola community, becoming 2004 the first urban quilombo recognized by the State. In this way, a termunknown to the community becomes a self-referential category after a process of struggle. This work tries to explainthe emergence of the quilombola identity in the Silva family and its constitution in a remnant quilombo community.Our methodological approach starts from the New History that is opposed to the Traditional History of a positivistnature, proposing the expansion of sources, subjectivity as an intrinsic part of the construction of knowledge, andstrengthening the link between History and the other Social Sciences. We also drink in the Subaltern Studies thatseek to rescue the history of the sectors that do not have a voice in the Official History. Our activities were mainly thework in historical, judicial, and institutional archives related to our subject of study; interviews with members of thecommunity, militants of Afro-Brazilian movements, and workers of state institutions with strong links to the path ofthe Silva carrying out the rescue of Oral History; compilation and analysis of existing audiovisual documentaries andjournalistic reports on the internet; and ethnography of the community, mobilizations, and cultural events carried outby Afro-Brazilian movements.The results we have arrived at having to do with understanding the self-recognition of the Silva family as a quilombolacommunity based on their struggle for territory. After four unsuccessful attempts to obtain ownership of the landthrough usucaption and facing several eviction attempts, the Silva end up activating a legal device that works as“reparation” of the Brazilian State for the afro-descendant populations, due to the past of slavery that applied to themand the consequences of that history: marginality, racism, and socioeconomic inequality. In this way, it is shown thatjustice is not equal for all in an unequal society. Finally, we understand that from their self-recognition as quilombolas,the Silva family’s black identity ends up becoming positive and a source of pride and a fight for their rights. | en-US |
dc.description | Millones de africanos fueron traídos a América como mano de obra esclava entre los siglos XVI y XIX. Una de lasformas de resistencia por parte de los esclavos fue conformar comunidades autónomas que en Brasil se conocieroncomo quilombos. Abolida la esclavitud en 1888, este concepto desaparece de los textos jurídicos hasta 1988, año enque la Constitución de Brasil le reconoce la propiedad de la tierra a las comunidades remanescentes de quilombo. Enel año 2002, la familia Silva, una comunidad negra ubicada en Três Figueiras, el barrio más valorizado de Porto Alegre,se auto reconoció como comunidad quilombola, convirtiéndose en el 2004 en el primer quilombo urbano reconocidopor el Estado. De este modo, un término desconocido por la comunidad se convierte, tras un proceso de lucha, en unacategoría auto-referencial. Este trabajo intenta explicar la emergencia de la identidad quilombola en la familia Silva ysu constitución en una comunidad remanescente de quilombo.Nuestro enfoque metodológico parte de la Nueva Historia que se opone a la Historia Tradicional de corte positivista,planteando la ampliación de fuentes, la subjetividad como parte intrínseca de la construcción del conocimientoy el fortalecimiento del vínculo entre la Historia y las otras Ciencias Sociales. También abrevamos en los EstudiosSubalternos que buscan rescatar la historia de los sectores que no tienen voz en la Historia Oficial. Nuestras actividadesfueron principalmente el trabajo en archivos históricos, judiciales y de instituciones relacionadas a nuestro temade estudio; entrevistas a miembros de la comunidad, militantes de movimientos afrobrasileños y trabajadores deinstituciones estatales con fuerte vinculación a la trayectoria de los Silva, realizando el rescate de la Historia Oral;recopilación y análisis de documentales e informes periodísticos audiovisuales existentes en internet; y etnografía dela de la comunidad, movilizaciones y eventos culturales llevados a cabo por los movimientos afrobrasileños.Los resultados a los cuales hemos arribado tienen que ver con entender el auto-reconocimiento de la familia Silvaen tanto comunidad quilombola en base a su lucha por el territorio. Tras cuatro intentos fracasados de obtener lapropiedad de la tierra por medio de usucapión y enfrentando varios intentos de desalojo, los Silva acaban activandoun dispositivo legal que funciona como “reparación” del Estado brasileño para con las poblaciones afrodescendientes,debido al pasado de esclavitud que les aplicó y las consecuencias de esa historia: marginalidad, racismo y desigualdadsocioeconómica. De este modo, se demuestra que la justicia no es igual para todos en una sociedad desigual.Finalmente, entendemos que a partir de su auto-reconocimiento como quilombolas la identidad negra de la familiaSilva acaba positivizándose, convirtiéndose en un motivo de orgullo y lucha por sus derechos. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Museo de Antropología de Entre Ríos | es-ES |
dc.relation | https://ramer.ar/revista/index.php/ramer/article/view/145/115 | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 | es-ES |
dc.source | Revista del Museo de Antropología de Entre Ríos; Volumen 6 Número 2; 38-52 | en-US |
dc.source | Revista de Antropología del Museo de Entre Ríos; Volumen 6 Número 2; 38-52 | es-ES |
dc.source | 2347-033X | |
dc.subject | quilombo | es-ES |
dc.subject | lucha por la tierra | es-ES |
dc.subject | identidad | es-ES |
dc.subject | comunidad | es-ES |
dc.subject | raza | es-ES |
dc.title | La emergencia de la identidad quilombola en contexto urbano: la familia Silva de Porto Alegre (2002-2009) | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |