Show simple item record

From traces to techniques: an experimental approach to study application techniques of rock art from La Candelaria archeological site (Catamarca)

dc.creatorLandino, Matías
dc.creatorAhets Etcheberry, Eugenia
dc.creatorGheco, Lucas
dc.creatorGastaldi, Marcos R.
dc.creatorTascon, Marcos
dc.creatorQuesada, Marcos N.
dc.creatorMarte, Fernando
dc.date2023-04
dc.date2023-05-12T12:36:43Z
dc.date.accessioned2024-08-02T01:23:58Z
dc.date.available2024-08-02T01:23:58Z
dc.identifierhttp://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/152857
dc.identifier.urihttps://suquia.ffyh.unc.edu.ar/handle/suquia/175523
dc.descriptionLas técnicas de aplicación de las pinturas rupestres resultan fundamentales para comprender sus procesos de producción, pues permiten acceder a las interacciones constitutivas entre seres, materiales, tiempos y espacios que se entablan al hacer los motivos. Sin embargo, son escasas las investigaciones centradas en identificar marcadores materiales específicos que permitan diferenciar entre la multiplicidad de técnicas de aplicación posibles. En líneas generales, estas se han inferido a partir de criterios poco explicitados. Este trabajo plantea un abordaje experimental de cuatro técnicas de aplicación (digital, con hisopo, con pincel y con palito) con vistas a detectar huellas específicas a cada una. Posteriormente, se aplican estos conocimientos para avanzar en el relevamiento macroscópico de las pinturas rupestres de la cueva de La Candelaria (departamento Ancasti, Catamarca). Ello posibilitó identificar huellas de diversas técnicas de aplicación en las pinturas del sitio, demostrando la importancia de retroalimentar los relevamientos in situ con estudios experimentales.
dc.descriptionThe application techniques of rock paintings constitute one of the central aspects to understand their production processes, since they inform about the constitutive interactions between beings, materials, times and spaces established during the making of the motifs. However, there is little research focused on identifying specific material traces that allow differentiating between the possible application techniques. In general, these have been inferred based on not stated criteria. This article proposes an experimental approach of four application techniques (digital, with a swab, with a brush and with a wooden stick) in order to detect the specific traces left by each one. Subsequently, this knowledge was applied to advance in the macroscopic recording of the rock paintings of La Candelaria cave (departamento Ancasti, Catamarca). Thus, identifying the application techniques of the paintings, highlighted the importance of feedbacking rock art in situ surveys with experimental research.
dc.descriptionTrabajos presentados en las I Jornadas de Arqueología del Noroeste Argentino: Trayectorias, diálogos y saberes (IJAN) (Jujuy, 28 de marzo al 1 de abril del 2022).
dc.descriptionSociedad Argentina de Antropología
dc.formatapplication/pdf
dc.languagees
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rightsCreative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
dc.subjectArqueología
dc.subjectAntropología
dc.subjectTécnicas de aplicación
dc.subjectPinturas rupestres
dc.subjectExperimentación
dc.subjectArqueometría
dc.subjectApplication techniques
dc.subjectRock paintings
dc.subjectExperimental approach
dc.subjectArchaeometry
dc.titleDe las huellas a las técnicas: un abordaje experimental de las formas de aplicación de las pinturas rupestres de La Candelaria (Catamarca)
dc.titleFrom traces to techniques: an experimental approach to study application techniques of rock art from La Candelaria archeological site (Catamarca)
dc.typeArticulo
dc.typeArticulo


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record