Show simple item record

Entre cucharines y lapiceras. Una experiencia de difusión arqueológica en escuelas de Catamarca

dc.creatorBarria , Mauricio Alejandro
dc.creatorBatalla, Yamila Daiana
dc.creatorBottari, Camila Denise
dc.creatorFasciglione, Luis Iván
dc.creatorGauna, María Eugenia
dc.creatorZabala, Catalina Martínez
dc.creatorVelázquez, Eva
dc.creatorLandini, M. Cecilia
dc.creatorWynveldt, Federico
dc.date2018-06-18
dc.date.accessioned2021-04-06T20:00:51Z
dc.date.available2021-04-06T20:00:51Z
dc.identifierhttp://plarci.org/index.php/lazarandadeideas/article/view/393
dc.identifier.urihttp://suquia.ffyh.unc.edu.ar/handle/suquia/10116
dc.descriptionThe goal of this paper is to present the outreach activities carried out in four schools of Puerta de San José (Belén, Catamarca), based on the shared experience in the field trip of the course Arqueología Americana II in 2017. These activities aim to promote the appreciation and preservation of local archaeological heritage. To that end, talks and activities were held with the students and teachers of the schools about the archaeological work in the region, and some key notions and terms were discussed. Different degrees of knowledge about archaeological heritage were identified, which we link with the emphasis given to the issue in the different schools. As a result, children and teachers associated the concepts discussed with the archaeological sites and objects of their own places. Finally, we highlight the important role of outreach activities in archaeology, along with research and teaching, for a participatory construction of the past.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este trabajo es presentar las actividades de difusión realizadas en cuatro escuelas del distrito de Puerta de San José (Belén, Catamarca), en el marco del viaje de estudios de la materia Arqueología Americana II en 2017. Con el fin de promover la valoración y preservación del patrimonio arqueológico local, se realizaron charlas y actividades con las/os alumnas/os y docentes acerca de los trabajos arqueológicos en la región y se discutieron diferentes nociones y términos clave. Se identificaron diferentes grados de conocimiento de la idea de patrimonio arqueológico, que vinculamos con el énfasis dado al tema en las distintas escuelas. Como resultado de las charlas, niños, niñas y docentes asociaron los conceptos discutidos con los sitios y objetos arqueológicos de sus propios lugares. Finalmente, destacamos el importante rol que ocupa la extensión en arqueología, junto a la investigación y la docencia, para una construcción participativa del pasado.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherAsociación de Arqueólogos Profesionales de la República Argentinaes-ES
dc.relationhttp://plarci.org/index.php/lazarandadeideas/article/view/393/368
dc.relationhttp://plarci.org/index.php/lazarandadeideas/article/view/393/369
dc.sourceLa Zaranda de Ideas; Vol. 16 Núm. 2 (2018); 79-93es-ES
dc.source1853-1296
dc.subjectInhabiting; Schools; Archaeology; Study trip; Outreach activities; Puerta de San José (Catamarca)en-US
dc.subjectEscuelas; Arqueología; Viaje de estudio; Extensión; Puerta de San José (Catamarca)es-ES
dc.titleBetween trowels and pens. An experience of archaeological diffusion in schools of Catamarcaen-US
dc.titleEntre cucharines y lapiceras. Una experiencia de difusión arqueológica en escuelas de Catamarcaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeInformes de investigaciónes-ES


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • La Zaranda de Ideas
    Contiene metadatos de artículos publicados en la revista La Zaranda de Ideas

Show simple item record