The Quai Branly-Jean Chirac Museum. The museology normative discourse
El Museo de Quai Branly-Jean Chirac. El discurso normativo de la museología
dc.creator | Galindo, Luis Adrián | |
dc.date | 2019-04-30 | |
dc.date.accessioned | 2023-03-09T20:03:51Z | |
dc.date.available | 2023-03-09T20:03:51Z | |
dc.identifier | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/antropologia/article/view/18036 | |
dc.identifier | 10.31048/1852.4826.v12.n1.18036 | |
dc.identifier.uri | https://suquia.ffyh.unc.edu.ar/handle/11086/171623 | |
dc.description | Today, as in the past, many museums of ethnography or museums of the world’s cultures, continues to stage a hegemonic established social order. In them the normative discourse of the Eurocentric culture manages to impose itself from the conception of its narrative structure, the selection of its objects of exhibition and the staging, thus strengthening the neoliberal thought that promotes the cultural diversity as the summation of the cultures which share the same territory, without contradictions, without asymmetries, without social tensions, in an apparent «social peace» and in a natural relationship with the environment. The Quai Branly-Jean Chirac Museum is a good example of this. | en-US |
dc.description | Hoy como en el pasado, muchos museos etnográficos o de las culturas en el mundo, continúan escenificando un orden social establecido hegemónicamente. En ellos el discurso normativo de la museología eurocentrista logra imponerse a partir de la concepción de su estructura narrativa, la selección de sus objetos de exhibición y la puesta en escena, fortaleciendo así el pensamiento neoliberal que promulga la diversidad cultural como la sumatoria de culturas que comparten un mismo territorio, sin contradicciones, sin asimetrías, sin tensiones sociales, en una “paz social” aparente y en una relación natural con el entorno. El Museo de Quai Branly-Jean Chirac es un buen ejemplo de ello. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Filosofía y Humanidades. Museo de Antropología | es-ES |
dc.relation | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/antropologia/article/view/18036/23586 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 Luis Adrián Galindo | es-ES |
dc.source | Revista del Museo de Antropología; Vol 12 (2019) NÚMERO 1; 101-104 | en-US |
dc.source | Revista del Museo de Antropología; Vol 12 (2019) NÚMERO 1; 101-104 | es-ES |
dc.source | Revista del Museo de Antropología; Vol 12 (2019) NÚMERO 1; 101-104 | pt-BR |
dc.source | 1852-4826 | |
dc.source | 1852-060X | |
dc.source | 10.31048/1852.4826.v12.n1 | |
dc.subject | eurocentrismo | es-ES |
dc.subject | museología | es-ES |
dc.subject | diversidad cultural | es-ES |
dc.subject | interculturalidad | es-ES |
dc.subject | museums | en-US |
dc.subject | cultural diversity | en-US |
dc.subject | Quai Branly Museum | en-US |
dc.subject | museology. | en-US |
dc.title | The Quai Branly-Jean Chirac Museum. The museology normative discourse | en-US |
dc.title | El Museo de Quai Branly-Jean Chirac. El discurso normativo de la museología | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Peer reviewed article | en-US |
dc.type | Artículo revisado por pares | es-ES |
dc.type | Artigo revisado por pares | pt-BR |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista del Museo de Antropología
Órgano de divulgación científica de circulación cuatrimestral (3 números / año) del Museo de Antropología de la Facultad de Filosofía y Humanidades (Universidad Nacional de Córdoba)